
Министерството на регионалното развитие и благоустройството е предложило промени в Закона за движението по пътищата, които вече са публикувани за обществено обсъждане. Целта е глобите да станат по-справедливи, като бъдат обвързани с реалната стойност на дължимата такса и тежестта на нарушението.
Промените са изготвени след решение на Съда на ЕС, който установи разминавания между българската система за санкции и европейското право.
За леките автомобили (до 3.5 т)
- Ако колата се движи без винетка, глобата да бъде равна на два пъти цената на годишната винетка – 194 лв.
- Ако водачът плати винетката още в деня на проверката, глобата да е 97 лв. (колкото самата годишна винетка).
- В момента глобата е 300 лв., като в рамките на 14 дни може да се плати компенсаторна такса от 70 лв.
За камиони и автобуси (над 3.5 т)
Да се въведе диференцирана система според вида на нарушението:
- Без платена такса в рамките на деня – глоба в петкратен размер на дължимата такса (между 116 и 1800 лв. за водач).
- Платена такса за друг участък от пътя – глоба в четирикратен размер (от 87 до 1500 лв. за водач).
- Невярно декларирани данни и частично платена такса – глоба в трикратен размер (от 80 до 1300 лв. за водач).
За собствениците на камиони и автобуси (физически или юридически лица) санкциите ще са по-високи – до 2500 лв. при неплатена такса.
С тези промени глобите ще се изчисляват по-ясно и пропорционално, като се отчитат и смекчаващи обстоятелства – например възможността да се заплати винетката веднага и да се намали санкцията.