
През 2025 г., превозвачите се сблъскат с множество промени в европейските пътни такси за камиони. Тези промени са обусловени от изменената директива на ЕС относно евровинетката, която регулира системите за пътни такси в страните от Европейския съюз. Повечето страни от ЕС вече са въвели необходимите промени до крайния срок през март 2024 г. Някои страни обаче все още не са успели да адаптират системите си за събиране на пътни такси съгласно законодателството на ЕС.
Тази година, не само нови ставки влизат в сила в европейските страни, но се правят и промени в тяхната структура.
Австрия
В Австрия, въпросът за планираното увеличение на пътните такси все още не е решен. Единствено беше обсъдено увеличение от 12,6%.
Белгия
Съветът на директорите на SOFICO одобри индексирането на пътните такси за тежкотоварни превозни средства във Валония. Тази индексация се изчислява въз основа на индекса на потребителските цени от август 2024 г. Те отразяват колебанията в цените на стоките и услугите в Белгия. Средната корекция, в сила от януари 2025 г., е +2,86%. Софтуерът на бордовите устройства, внедрени от шестте акредитирани доставчици на пътни такси в Белгия, беше автоматично актуализиран с новите тарифи от 1 януари 2025 г.
Чехия
От 1 януари 2025 г., пътните такси за камиони над 3,5 тона се увеличиха с приблизително 5%, отразявайки таксите, свързани с въглеродения двуокис. Освен това, порталът на чешката система за електронно пътно таксуване вече е достъпен.
Дания
На 1 януари 2025 г., Дания се оттегли от евровинетката, което означава, че шофьорите, пътуващи до Швеция, Нидерландия и Люксембург ще трябва да закупят винетка. Дания също така замени винетките, базирани на време, с тол такси, базирани на разстояние.

Нидерландия
Евровинетката ще остане в сила в страната през 2025 г. Тарифната структура на таксите се промени, макар че това беше отложено. Нови, по-високи ставки на евровинетката са в сила от 1 януари 2025 г. Пътните такси в Нидерландия се увеличиха с 1,9%, като таксите ще се определят от емисионния клас на превозното средство, броя на осите и емисиите на въглероден двуокис. След като беше въведена ревизираната структура на таксите, превозните средства са категоризирани в пет класа емисии на въглероден двуокис, вариращи от клас 1 (дизелови камиони) до клас 5 (превозни средства с нулеви емисии). Превозните средства от класове 2 до 5 отговарят на условията за намаление на таксите.
Например, за моторно превозно средство Евро 6 от клас емисии на CO2-1, годишната ставка ще се увеличи от 1 250 на 1 274 евро. В рамките на клас емисии на CO2-1 ще бъдат направени допълнителни разграничения въз основа на емисионния клас на превозното средство. Планирано е за средата на 2026 г. да се въведе система за пътни такси, базирана на километри, която изцяло ще замени винетната система.
Люксембург и Швеция
Както Люксембург, така и Швеция, въведоха по-високи ставки на евровинетката от 1 януари 2025 г., а новите тарифни системи в тези страни са в сила от март 2025 г.
Швейцария
В Швейцария, пътните такси се увеличиха с 5% от 1 януари 2025 г.
Промени в други страни
Очаква се увеличение на пътните такси за камиони и във Франция, въпреки че новите тарифи все още не са обявени. Превозвачите също трябва да очакват промени в Полша, България, Гърция, Испания, Люксембург, Малта, Португалия и Италия, тъй като тези страни получиха официално становище от Европейската комисия през декември 2024 г. за неспазване на директивата за евровинетката. Тази директива изисква размерът на пътните такси да бъде обвързан с емисиите на въглероден двуокис.