
Пътните такси са изпреварили горивото като най-големия оперативен разход за тежкотоварни превозни средства в части от Европа. Това е поред последния анализ на Международния съюз за автомобилен транспорт (IRU). В доклада, озаглавен „Движене на рентабилността: Тенденции в горивата, пътните такси и разходите в ЕС“, се посочва, че екологичните такси и въвеждането на CO₂ компонент съгласно ревизираната директива за евровинетка трансформират структурата на разходите за европейския автомобилен товарен транспорт. IRU отбелязва, че горивото и пътните такси заедно представляват основен дял от общите разходи за притежание на камион. Пътните такси вече представляват до 15% в Германия, с изключение на разходите за персонал и режийните. „Пътните такси са се превърнали в решаващ фактор за оперативните разходи“, се казва в доклада. Добавя се, че промяната отразява как „таксите все повече са обвързани както с износването на инфраструктурата, така и с екологичните показатели“.
Пътните такси надвишават горивото в Австрия, Германия и Унгария
Данните събрани от IRU показват, че в няколко страни таксите за километър вече надвишават цената на горивото. В Австрия таксата за съчленен камион Euro VI може да достигне 0,62 евро на км. Съответната горивна интензивност е около 0,46 евро на км. Германия. Тук от 2023 г. таксата е базирана на CO₂, увеличи таксите за превозни средства Euro VI с 83%. Това ги направи по-високи от разходите за гориво по много маршрути. Подобна тенденция се наблюдава и в Унгария, където най-големите превозни средства Euro 0 плащат 1,48 евро на км. Това е повече от два пъти цената на горивото.
Нарастващата разлика се дължи главно на задължителното включване на емисиите на CO₂ в изчисляването на пътните такси. Девет държави членки на ЕС въведоха новия компонент до средата на 2025 г. Други се готвят да ги последват. Преминаването на Дания от винетка към система базирана на разстояние доведе до петкратно увеличение на средните пътни такси за камиони. Нидерландия планира да въведе подобен модел през юли 2026 г.
Цените на горивата падат, но акцизите остават решаващи
Докато пътните такси се покачват, цените на горивата се стабилизираха. IRU регистрира среднопретеглена цена на дизела в ЕС от 1,54 евро за литър през август 2025 г.. Това е с 2,6% по-ниско на годишна база и с 22% под нивата от 2022 г. Цените обаче варират значително в блока, от 1,21 евро в Малта до 1,87 евро в Ирландия, поради акцизите. В целия ЕС, данъците съставляват около половината от цената на горивото. Акцизът е средно 0,45 евро за литър, но варира от 0,33 евро в България до 0,63 евро в Италия. Тя също има най-висок общ данъчен дял – 61% – докато Естония е в долния край с 45%.
Няколко държави, предлагат частични отстъпки от акциз на товарни оператори, като в някои случаи намаляват ефективната ставка до минимума за ЕС. Разбивайки ценовата структура, IRU изчислява, че компонентът на суровия петрол представлява около 34% от крайната цена на дребно. Разходите за дистрибуция са се увеличили рязко, достигайки 0,21 евро на литър през 2024 г., което е увеличение със 133% спрямо 2015 г., докато разходите за рафиниране са спаднали с 55% между 2022 и 2024 г.

Алтернативните горива набират популярност
Дизелът остава еталон за транспорт на дълги разстояния, но съставът на експлоатационните разходи се променя. Хидротретираното растително масло (HVO) – възобновяем дизел – е било средно с 22% по-скъпо от изкопаемия дизел през 2025 г., с изключение на Италия, където местното производство го прави малко по-евтино. Въглеродната му интензивност е с около 90% по-ниска от тази на дизела и може да се използва в конвенционални двигатели без модификация. Цените на компресирания природен газ (CNG) се стабилизираха след нестабилността на енергийния пазар през 2022 г.
През 2025 г. CNG се продаваше за 1,04 евро на кг в Полша и 1,27 евро на кг в Испания, докато средната цена на природния газ преди данъците в ЕС е била 0,55 евро на кг през 2024 г. Докладът също така подчертава, че електроенергията за зареждане в депата е паднала до 0,14 евро на kWh през 2024 г., което е с 22% по-малко на годишна база, въпреки че масовото зареждане остава над 0,40 евро на kWh.
Политиката оформя рентабилността
Според IRU, „рентабилността на европейския товарен транспорт зависи все по-малко от цените на суровия петрол и повече от националните фискални и екологични решения.“ С влизането в сила на Системата на ЕС за търговия с емисии за автомобилен транспорт (ETS 2) през 2027 г., към цените на дизела може да се добавят допълнителни 0,12 евро на литър, тъй като доставчиците прехвърлят разходите за квоти за въглеродни емисии. Комбинираният ефект от обвързаните с CO₂ такси и данъчното облагане на горивата вече променя стратегиите на транспортните компании.
Данните на IRU показват, че средната такса за камион Euro VI е 0,10 евро на км, в сравнение с 0,036 евро на км за превозно средство с нулеви емисии – намаление от 64%. В Германия, камионите с електрическо захранване и водородните камиони са напълно освободени от такси, което ги прави по-евтини за експлоатация с течение на времето от дизеловите превозни средства, въпреки по-високите разходи за покупка.
Нова йерархия на разходите за превозвачите
Докладът завършва със заключението, че операторите вече трябва да вземат предвид екологичните такси, както и пазарите на горива. Системите за пътни такси, базирани на разстояние и въглеродни емисии, се превръщат в европейска норма и произтичащата от това ценова диференциация „силно стимулира обновяването на автомобилите, дори ако пълният преход към превозни средства с нулеви емисии все още не е осъществим“.
С пътни такси надвишаващи разходите за гориво и по-нататъшни реформи в ход, констатациите на IRU очертават фундаментално преструктуриране на икономиката на товарни превози. За много превозвачи, рентабилността ще зависи не от световните цени на петрола, а от това колко ефективно те ще се ориентират в променящия се пейзаж на пътните такси и данъците в Европа.